خانه » مقالات » نقد و بررسی فیلم گینس

نقد و بررسی فیلم گینس

کارگردان : محسن تنابنده

Movie Guinness Soon 2 نقد و بررسی فیلم گینس
دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی

بازیگران : رضا عطاران, محسن تنابنده, حسین اسکندری

خلاصه داستان : فردین: گینس سیخی چنده!؟ پول کجاست اینو بگو؟ غنچه: خاک بر سرت که نافتو از پول بریدن. بدبخت همش اعتباره… میدونی کیا اسمشون تو گینسه… علی دایی… رضا زاده… جنیفر لوپز.

گینس فیلم جذاب ی است مغشوش، دورهمی و فرموله شده که بر طبق گاهي عادات تماشچنانچه سهل الوصول در خندیدن- که از کمدی های دهه ۸۰ به بعد مرسوم شد- شکل گرفته نه یک بستر درست دراماتیک. ما تا به انتها هم نمی دانیم که اساسا با چه چیزی رو به رو هستیم روایت مرکزی بر طبق چه شکل می گیرد. دعوای برادران با کارفرما؟ جریان سیما شیما گروهشان؟ یا دغدغه ثبت رکورد گینس در سوارکاری با شترمرغ؟ کدامشان هسته اصلی مرکزی روایت است کدامشان خرده پیرنگ هایی که می خواهند به آن هسته مرکزی پر بال بدهند؟ ما با روایتی سه پرده ای رو به رو هستیم؟ چنانچه فرض بر این باشد، پرده اول خیلی زیاد است تا رسیدن به نقطه عطف اول ( ثبت رکورد گینس شترمرغ سواری)، مدت زیاد ی تلف می شود داستان ای گفته نمی شود. و باز اگر این را بپذیریم، فیلـم اصلا نقطه عطف دومی ندارد! مگر آن که فرار مرگ احمقانه بدون منطق شترمرغ را بخواهیم احیانا نقطه عطف فرض کنیم، و سه دقیقه پایانی کودکانه را پرده سوم. پس چنانچه فرض ما برای سه پرده ای بدون روایت غلط است، با روایتی دو نیمه طرفیم که قرار است نیمه دوم در جهت تکامل نیمه اول شکل بگیرد؟ باز نه! یا ممکن است بتوان بر اساس فصل های زیاد شترمرغ سواری در بیابان جاده آن را فیلم دیدنی ی ضدداستان تلقی کرد که می خواهد بر پوچی یک حرکت جاه طلبانه تاکید نماید ؟ فیلم دیدنی به قدری بر پایه ای سست ناهموار را استوار ساخته، که دقیقا نمی توانیم بگوییم با چه چیزی طرفیم. با چه ساختی روبه رو هستیم. آیا اصلا چیزی به نام فیلم زیبا نامه، اندیشه جهت نوشتن در گروه نویسنده این تاثیر وجود داشته؟ تمام چیز صرفا بر اساس ایده شکل گرفته است. فیلـم کاملا در داخل ایده خود مدفون مانده است. مدام دست پا می زند میخواهد را بالا بکشد، اما یک زمینه معین دراماتیکی جهت بسط دادن روایت وجود ندارد. شوخی های فیلم زیبا در همان ده دقیقه ابتدایی و با تضادهایی که بین دو برادر وجود دارد به اتمام می رسد، آن زد خوردهای به غایت احمقانه و جفنگ فیلم جذاب – نه در معنای ابزورد آن- نمی تواند حتی کمکی به خندیدن تماشاگر آسان گیر سینما بکند. دیگر فیلـم خلاصه شده در انبوهی از ابتذال. ابتذال در کلام و رفتار میزان سن. از انواع فحش ها و اصوات زشتی که به شکل محسوس نامحسوس به موارد جنسی اشاره دارند بگیرید، تا میزان سنی که آب ریختن یک کاراکتر از داخل ظرف را تشبیه به عمل ادرار کردن می نماید . لابد کارگردان محترم نیز این موارد را هجو می داند! غافل از اینکه هجو معنا تعریف ویژه به را دارد.و اگزجره کردن هر چیزی را نمی توان هجو نامید. دویدن های همیشگی با شترمرغ در جاده بیابان، عجالتا گرفتن چند لانگ شات اکستریم لانگ شات از بیابان، به فیلم جالب ما مفهوم وسترن نمی دهد! حتی آسان انگارانه ترین مخاطب سینما می داند که وسترن بر مبنای قهرمانی شکل می گیرد که در بستری خشن ، می خواهد خود را به اثبات برساند. که این اثبات یا جنبه ای داخلی دارد، یا نمودی بیرونی. یا در قالب احقاق حق شکل می گیرد، یا در جهت زدودن یک اتهام از خود و … . لانگ شات لنز واید معمولا از هیچ نمایی نمی تواند وسترن بسازد! این نیز از عجایب روزگار است که بخواهیم از گردش های دورهمی خود احیانا چند اصطلاح ویِژگزینشه هم در بیاوریم و بخواهیم مخاطب کمی جدی تر را ترغیب به دیدن فیلم زیبا کمدی با مایه های وسترن کنیم. ممکن است رویکرد نگارنده در همه متن غلط باشد! زیرا فیلم جذاب را زیاد جدی گرفته و به آن انواع ایرادهای فیلم زیبا نامه و .. را نسبت می دهد. این در حالی است که محصول شکل گرفته بر روی پرده، خیلی ولنگارتر از این حرف هاست که بخواهد به ساحت تحلیل جدی برسد. فیلـم ی که ناگهان در انتها تغییر جهت می دهد با مرگ شترمرغ، کاراکتر هایش را به دنبال درست کردن بزرگترین ساندویچ شترمرغ جهان می فرستد تا رکوردی دیگر را ثبت کننند، با بازی کردن با اسم سیما و شیما می خواهد ما را بخنداند را چگونه می توان جدی گرفت؟ فیلم جذاب ی که صرفا با تکیه بر نام رضا عطاران مشهور یت بازیگر دیگرش در سریـال ی معمولی، می خواهد تماشاگر را به سالن بفرستد. این سو مصرف ای آشکار نیست؟ صرفا فروش فیلم زیبا برای مان ارزش دارد؟ ( حال بماند که فروش میلیارد و دو میلیارد با بلیط شش هزار تومانی و کشاندن نهایتا چند هزار نفر به سینما این حق را برای سازندگان ایجاد نمی نماید که مدام حرف از مردم کنند). این زمان است که قضاوت همین مردمی که سازندگان دم از آن می زنند را تبیین می نماید . در نهایت اینکه گینس را نمی توان با معیارهای عمومی نقد، فیلـم ی TV ی به حساب آورد. فیلـم حتی خیلی از استانداردهای ساختی تلویزیونی هم دور است. و ای کاش نوینسده کارگردان آن بنشیند و بعد از اندکی اندیشه به دنبال ساخت یک ” فیلم جذاب TV ی ” باشد. نه صرفا کشاندن مقطعی مردم به سالن سینما. به دنبال نوشتن فیلم زیبا نامه ای درست بر طبق اصولی دراماتیک باشد، نه صرفا ایده ای که در بهترین حالتش می تواند طرح صفحه ای ناقص کم جان باشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
x

شاید بپسندید

معرفی انواع میز کارگروهی آدینا

میز کارگروهی معرفی انواع میز کارگروهی  آدینا  مبلمان اداری آدینا ، بهترین ایده های میزهای کارگروهی مدرن خود را ...

افزایش لایک اینستاگرام

افزایش لایک اینستاگرام در این مطلب قصد داریم گروهی را به شما معرفی کنیم که توانایی ...

قیمت روز کنسول های بازی در ایران

قیمت روز کنسول های بازی در ایران همان طور که می دانید دو کمپانی مشهور ...