خانه » مقالات » عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی

عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی

خوب یت یک وب سایت هدف مهم شکل گیری هر وب سایتی است. تمام ما بعد از بازدید از یک وب سایت، به صورت طبیعی در خصوص خوب یا بد بودن آن وب وبسایت به نظری خواهیم رسید. برخي از وبسایت ها جهت ما خیلی خوش آیند هستند باعث بازگشت چند باره ما به آن وب وب سایت در مرورهای بعدیمان در اینترنت می شود ولی برخي دیگر از وب وبسایت ها را جهت اولین آخرین بار است که مشاهده میکنیم رغبتی برای مراجعه مجدد به آن نداریم. اما چه چیزی تعیین کننده این است که وب سایت از نظر ما بهتر است یا بد؟
6 bad good website1 عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی
طراحی وب سایت

​طراحی سایت,طراحی وب سایت

جهت تک تک افراد به صورت شخصی عواملی وجود دارد که همموسیقی با نیازها سلیقه های آن شخص رتبه دهی خوب یا بد وبسایت را تعیین می نماید به همین علت ما نمیتوانیم به صورت قطعی خوب یا بد بودن یک وبسایت را تشخیص دهیم ولی بسياري از ما بر اساس عوامل مشابهی به این نتیجه دست پیدا میکنیم. ذر ادامه ما ۷ علت را که فکر میکنیم بیشترین نفوذ را در این تصمیم گیری دارند بیان میکنیم.
۱- هدف/ مهمترین علت موفق یت وب سایت

هر وب سایتی باید به صورت دقیق هدف را معین نماید. مدیران وبسایت و بلاگرها می بایست درک قوی از آنچه میخواهند به مخاطب القا کنند داشته باشند تا بتوانند جهت رسیدن به آن هدف پروگرام ریزی نمایند که چگونه وب سایت را مدیریت کنند، چه محتوایی آماده کنند، چه پیامی را به بازدید کننده ارسال نمایند تمام آنچیزی که به عهده یک مدیر وب وب سایت است.
متاسفانه بسياري از مدیران سایت ها با عجله و بدون اندیشه در خصوص هدف ایجاد وبسایت خود کار را شروع میکنند به صورت مقطعی در دسته های مختلف ی شروع به کار میکنند که با توجه به عدم ثبات و هدفگیری مناسب، توان وبسایت در جهت های مختلف ی تقسیم می شود و این پراکندگی باعث عدم کسب خوب یت می گردد.
هدف بایستی نسبتا ویِژگزینشه باشد، به طور مثال هدفی مانند اینکه “من میخواهم به بزرگترین کسب و کار اینترنتی در کشور برسم” هدف مناسبی نیست و به صورت دقیق بیان کننده آن چیزی که شما میخواهید انجام دهیم ناست . به جای این شما میتوانید بگویید ” من میخواهم از طریق وب سایتم مرجع اصلی معرفی خدمات خود و ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریا خود باشم”.
این هدف گذاری حتی بایستی قبل از طراحی وبسایت باشد، طراحی سایت شما نیز می بایست به گونه ای باشد که بتواند هدف شما را سریعتر محقق به مخاطب القا نماید . اینکه جایگذاری عناوین، المان ها چگونه باشد، رنگ بندی سایت نحوه نمایش چگونه تعریف شود کاملا ارتباط با این هدف است .
هرچه شما بتوانید سریعتر، روانتر و با بیان هنرمندانه این هدف را به مخاطب القا بکنید ، شانس در کسب خوب یت القای حس رضایت به بازدیدکننده خواهید داشت.
۲- وضوح راهی جهت کسب خوب یت سایت

شاید وب سایت شما هدف مناسبی داشته باشد، ولی آیا این هدف به روشنی برای بازدید کننده قابل فهم درک است ؟ در بعضی از طراحی های وب سایت پیچیدگی ها عوامل گرافیکی و افکت های عکس ی باعث به حاشیه رفتن سردرگمی بازدید کننده می شود به صورتی که بیشترین توان بازدیدکننده به درگیر شدن در خصوص چگونگی کارکرد وب وب سایت می شود یا یک پیام که فاقد ارزش کافی برای بازدید کننده است بارها در بخش های مختلف وب سایت دوباره تکرار می شود .
همـواره در طول طراحی وب وبسایت می بایست در نظر گرفت که به صورت واضح هدف سایت به بازدید کننده منتقل گردد. این وضوح با توجه به دسته بندی های محتلف وب سایت ها میتواند مفرق باشد، جهت یک وب سایت فروشگاهی، اطلاع رسانی دقیق در خصوص محصولات ، نحوه ارسال، تمایزات فروشگاه و این موارد بایستی کاملا روشن و واضح جهت بازدید کنندهآموزش گردد. جهت وب سایت خبری تحلیلی نوع هدف گیری دسته بندی اخبار یا مطالبی که در وبسایت قرار میگیرد بایستی روشن گردد تا به تصمیم مخاطب برای مشترک وبسایت شدن مصرف مکرر از این وبسایت را تسهیل نماید. همچین وب سایت های خدمات دهنده با توجه به خدماتی که ارائه میدهند باید توضیح ات کامل و واضحی از کار روند کاری خود ارائه دهند.
در برخي موارد وضوح از طریق آسان کردن وب وب سایت محقق میگردد. آسان کردن وب وب سایت تمام ضوائد و شلوغی های سایت را حذف می نماید و به صورتآموزش به سمت هدف میرود. یکی از دلایلی که امروزه طراحی مینیمالیسم رونق گرفته همین مورد است.
۳- قابلیت استفاده نیاز اولیه کاربر ان سایت

هر وب سایتی که میخواهد خوب باشد لازم است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند. سبک طراحی و ظواهر وبسایت هرگز نباید جایگزین کارایی و قابلیت استفاده بودن وب وب سایت گردد. این قابلیت استفاده برحسب نوع وب وب سایت ها مفرق است. به طور مثال، وب سایت تجارت الکترونیک می بایست به بهتر ی بتواند محصولات را نمایش دهد، پارت جستجوی مناسبی داشته باشد، سبد خرید روند فروش متناسب با خرید داشته باشد و یک وب سایت خبری باید دسته بندی مناسب، تگ بندی مطالب، تسهیل در امر خواندن مطالب با رنگ بندی و سایز بندی قلم ها و زمینه … داشته باشد.
سایت هایی که مساله در قابلیت استفاده دارند همـواره در تلاش ند تا بازدید کننده را با عوامل مختلف ی در وب سایت نگه دارند ولی چیزی که معین است، با توجه به سهولت تعویض سرویس دهنده ها در اینترنت جهت بازدید کنندگان، آنها با کمترین مشکلی در روند کاری كار به ترک سایتی مینمایند که قابلیت استفاده مناسبی نداشته باشد.
۴- دسترس پذیری علت ی برای کسب خوب یت سایت

اکثرا دسترس پذیری و قابلیت مصرف با معنا می شود ولی میتوانیم آنها را دو علت مجزا بدانیم. اینکه محتوا از چه طریقی، جستجو شود و به مخاطب ارائه شود همين طور وب وبسایت با چه مرورگرها، سیـستم علت ها و یا دستگاه هایی قابلیت کارکرد داشته باشد را دسترس پذیری مینامیم. شاید یک وب وب سایت به خاطر ساختار طراحی بازدید کنندگان را مجبور به استفاده از یک مرورگر خاص و یا سیـستم علت معین ی نماید. این عوامل باعث از دست رفتن فرد خواهد شد.
اکثرا ٌ وب وب سایت های اثر گذار دارای سطح دسترس پذیری وسیع ی میباشند به مخاطب خود اجازه گزینش میدهند.
۵- تمرکز بر روی فرد اولویت طراحی سایت

بازدید کننده یا کاربر هدف مهم ما در وب سایت است پس بایستی هدف تمرکز ما برای براورده کردن نیازهای کاربر باشد. در بسياري از موارد ، در پروسه های طراحی وب وب سایت اهداف مهم مالک وبسایت از نیازهای مورد نظر فرد ان آن وبسایت پیشی میگیرد و بایکدیگر همخوانی ندارند. این یعنی ما جهت طراحی یک وب سایت، قبل از اینکه فکر کنیم ما چه میخواهیم از وب سایتمان به دست بیاوریم، بدانیم فرد چه چیزی را میخواهد از وب وبسایت ما به دست آورد، بعد از اینکه این موارد را جهت کاربر فرآهم کردیم، اهداف را هم در آن بگنجانیم تا بیشترین بهره را از وب سایت برده رضایت بازدید کننده را کسب کنیم. نیازهای فرد همیشه مقدم بر خواست های مدیر یا مالک وب وبسایت است.
۶- جابجایی در محتوا یا ناوبری در سایت

امکان جابجایی در محتواهای وب سایت یا ناوبری در وب وب سایت یکی از عواملی است که مرتبط با قابلیت استفاده هم مرتبط با دسترس پذیری است ولی یکی از مهمتری عوامل جهت ایجاد رضایت کاربر است . به احتمال زیاد ما میخواهیم که کاربر بیش از یک صفحه از سایت ما را بازدید نماید ، اینکه چگونه بتوانیمبقیه محتواهای مورد نیاز فرد را به او نشان دهیم کار طراحی ناوبری است .
بسياري از وب وبسایت ها ازآموزش های معمول ناوبری در سایت مصرف میکنند که بیشتر کاربر ان هم با آن آشنا هستند .روش هایی مثل منوی اصلی که به ارائه لینک های صفحات مطالب پر کاربر د سایت میپردازد، نقشه سایت، امکان جستجو بر حسب تگ ها دسته ها، صفحات راهنما در مورد ما … هم از عبارت صفحاتی هستند که کاربر ان به دنبال پیدا کردن آنها جهت رسیدن به نتیجه مورد نظر در وبسایت میباشند. همچنین لینک های مختلف ی در هر صفحه قرار میگیرد که به فرد یاری می نماید تا محتواهای مرتبط با موضوع مورد علاقه خود را در وب سایت راحتتر پیدا نماید . هر چه این موارد مرتبط تر مورد نیاز بیشتر بازدید کنندگان باشد، در کسب خوب یت شما در وب وب سایت تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. در این بین سیستم های نیمه هوشمند تشخیص سلایق فرد ان کارایی بسیازی دارد.
۷- ظاهر سایت

آخرین علت ذکر شده در این لیست ظاهر وب سایت است اما این انتها بودن به مفهوم کم ارزش بودن نیست. ظاهر یک وب سایت از عوامل مهم تعیین کننده در موفق یت وب سایت است. هر وب سایتی برنده جایزه برترین طراحی نمی شود ، ولی وبسایت های خوب میتوانند متناسب با نیازهای سایت، اهداف، دسترس پذیری و امکان کاربر ی آسان طراحی گردند پس به ظواهر و تناسبات آن با خواسته کاربر بپردازند. یکی از عوامل خوب یت در ایجاد ظاهر کاربر پسند استفاده از روانشناسی در طراحی وب سایت است که قبل تر در خصوص آن صحب کردیم.
روندهای طراحی وب سایت، بسیار زیاد سریع متناسب با تکنولوژی های در حال تغییر است یک وب وب سایت زمانی میتواند به خوب یت دست یابد که درک داشته باشد در این رقابت همـواره باید به روز باشد. بسياري از وب وبسایت های خوب روند بازطراحی را هر چند سال یکبار دوباره تکرار میکنند تا بتوانند بهتریـن خدمات را بر اساس تکنولوژی های روز به فرد ارائه دهند. طراحی یک سایت باید تکمیل کننده محتوای سایت باشد، نه یک رغیب جهت محتوای سایت! در نظر داشته باشید که همیشه سبک طراحی وب سایت با پیام هدف وب سایت نیز می بایست تناسب داشته باشد تا بتوان با کیفیت ترین بازخورد را از فرد دریافت کرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
x

شاید بپسندید

معرفی انواع میز کارگروهی آدینا

میز کارگروهی معرفی انواع میز کارگروهی  آدینا  مبلمان اداری آدینا ، بهترین ایده های میزهای کارگروهی مدرن خود را ...

افزایش لایک اینستاگرام

افزایش لایک اینستاگرام در این مطلب قصد داریم گروهی را به شما معرفی کنیم که توانایی ...

قیمت روز کنسول های بازی در ایران

قیمت روز کنسول های بازی در ایران همان طور که می دانید دو کمپانی مشهور ...