خانه » مقالات » برند سازی (برندینگ) چیست؟

برند سازی (برندینگ) چیست؟

برند سازی (برندینگ) چیست؟

در این پست از سایت ecotabriz.ir میکوشیم تا شما عزیزان همیشه همراه را با برند سازی (برندینگ) بیشتر آشنا نماییم.در ادامه این مطلب به مختصری از ابتدا تا انتهای برندینگ در ۵ گام و ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding) میپردازیم.

Personal Branding en la busqueda de empleo برند سازی (برندینگ) چیست؟

edris-ac

برندینگ چیزی بسیار فراتر از داشتن یک لوگو است!
برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفرد هست که برای مشتریان؛ کارکنان و مدیران سازمان ارزش زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می شـود هزینه های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوسی کم شدن پیدا کنند.
سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم گیری افزوده شدن پیدا می نماید و از همه مهمتر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می شـود که ارزش آن می تواند بیش از مجموع ارزش همه دارایی های فیزیکـی آن سازمان باشد.
کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار بدون اندیشه برندینگ و محوریت برند برای آن یک غلط نابخشودنی در تجارت است!

اَل ریس؛ لورا ریس؛ سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

از جمله­ ی دلایل مهم  برندسازی در نزد سازمان ها؛ تمایل به رهبر بودن؛ پیشی گرفتن در صحنه­ ی رقابت و دسترسی کارمندان به برترین امکانات به منظور دست یابی به مشتریان کم هزینه تر می­ باشد؛ منظور از مشتریان کم هزینه تر ایـن هست که در صورتی که مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد؛ سازمان هزینه تبلیغات؛ زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد.

ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding)

ضرورت داشتن برند از ایـن روست که با دقت به حركت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرايی؛ در اختیار داشتن برند (Brand) یا نام‌های تجاری معتبر يكی از راهكارهای ايجاد تمايز و شخصیت به شمار می رود.
ارزش برند برای مشتری بواسطه ی دانش مشتری از برند ایجاد می شـود ؛ که بواسطه تعدادی از عوامل ناشی می شـود ؛ اما ممکن است دو مورد زیر با ارزش ترین آنها باشند:
عمق برند؛ یا به عبـار تی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در بین بقیه برند های مشابه؛ بطور مثال بسیار از اشخاص بعد از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشان بلافاصله Coca Cola تداعی می شـود .

گستردگی برند؛ هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد یا به عبـار تی توسط تنوع تعلت ات برند در ذهن بیشتر باشد؛ فرصت تهیه وفاداری بلندمدت بیشتر است . همـان ند شرکت هایی چون Google , Amazon.

 

انواع برندسازی یا برندینگ (Branding):

branding برند سازی (برندینگ) چیست؟
تاکنون دسته بندی های متفاوتی از انواع برندسازی توسط اساتید ایـن حوزه ارائه شده هست و چنانچه بخواهیم برجسته ترین نوع ایـن دسته بندی ها را برشماریم به شرح زیر است:
برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگـر جهت دست­یابی به هدف

برندسازی دیجیتال: وب سایت؛ رسانه­ های اجتماعی؛ بهینه سازی موتور جستجو؛ استفاده از وب برای تجارت

برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش­ هر فرد برای ایجاد اعتبـار و شهرت برای خودش

برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو بکنید ؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت

برندسازی کشوری: کوشش برای جذب توریست و کسب و کار

برندسازی حاوی مباحث و مفاهیم متفاوتی چون اهمیت یابی و اهمیت سازی برند (Brand Positioning)؛ نامگذاری برند؛ انتخاب رنگ برند و طراحی شخصیت بصری برند( لوگو؛ آرم و…)؛ گسترش برند؛ ارزش برند و… می‌باشد.

 

مختصری از ابتدا تا انتهای برندینگ در ۵ گام

هر جا که در مورد هر بحثی از جهان ی کسب و کارها و استارت آپ‌ها و… مطلب یا ایـن فوگرافیک یا ویدیو و… می‌دیدم؛ بدون شک رد و پای یک بحث بسیار با ارزش را در همه‌ی آن‌ها پیدا می‌کردم: “برندینگ”
نسبتا همه موافقند که برندینگ چنانچه مهم‌ترین بحث در کسب و کارها نباشد؛ حتما یکـی از مهم‌ترین آن‌هاست .

در کشور ما آنقدر برندینگ و مشاوره برندینگ و… رونق گرفته که به قول یکـی از دوست ها : “یکـی بود.. یکـی نبود.. کشوری بود..که مشاورای برندش از برنداش بیشتر بودن!”
برویم سر اصل مطلب..

چنانچه شما به فکر افتادید که برندینگ شرکت؛ سازمان؛ وب‌سایت؛ محصول؛ خدمات و… خودتان را شروع کنید توصیه من ایـن هست که در ۵ گامی که آقای Signorelli به شما توصیه می نماید عمل بکنید .

 

ایـن شما و ایـن ۵ گام برندینگ:
گام ۱: قبل از هر کاری؛ اطلاعات جمع آوری بکنید
اولین گامی که بایستی بردارید ایـن هست که تا می‌توانید در رابطه با ایـن دو زمینه اطلاعات به دست آورید:
شخصیت برند: تمام فرهنگ‌ها و شخصیت‌هایی را که برندتان می‌تواند داشته باشد؛ ارزیابی بکنید .

(شخصیت‌هایی مثل لوکس؛ مقرون به صرفه؛ مدرن؛ جوان‌گرا؛ خانوادگی؛ رسمی و…)

رقابت: وضعیت رقابت در بازار برندتان چطور است؟ (فرصت‌ها و تهدیدهایش را ارزیابی بکنید .)

(اصرار می‌کنم که فرصت‌ها را ارزیابی بکنید و تهدید‌ها را)

گام ۲: شخصیت برندتان را تعریف بکنید
خب در وهله قبل دربـار ه تمام شخصیت‌هایی که برندمان می‌توانست داشته باشد تحقیق کردیم و فرصت‌ها و تهدید‌هایش را ارزیابی کردیم.

حالا نوبت آن هست که شخصیتی را برای برندمان انتخاب کنیم و بعد از آن؛ کاری کنیم که “هر چیزی” که مربوط به برندمان است؛ جلوه‌دهنده ایـن شخصیت باشد.
از لوگو؛ وب‌سایت و بقیه اِلِمان‌های بصری بگیرید تا کیفیت محصولات‌تان؛ قیمت گذاری و…

شخصیتی که برای برندتان معین کردید؛ بایستی مثل خون در هر چیزی که (تکرار می کنم؛ هر چیزی که) به برندتان مربوط است؛ جریـان داشته باشد؛ وگرنه آن پارت را بایستی مُرده بدانید .
ایـن “هرچیزی از برندتان” که می‌گویم برای مثال می تواند ایـن مسائل باشد:
المان‌های بصری: ویژگی‌های ظاهری لوگو؛ بروشور؛ وب‌سایت؛ بنر تبلیغاتی و…

لحن متن: آن چه در کاتالوگ‌ها؛ وب‌سایت؛ ایمیل‌ها؛ وبلاگ‌ها؛ آگهی‌ها و… مربوط به برندتان می‌نویسید.

بسته بندی: سوای رنگ و طرح و… آن؛ در چه قالبی می‌خواهید کالایتان را بسته‌بندی بکنید ؟ جعبه؟ نایلون؟ کاردستی؟ و…

محیط اداری‌تان؛ آدرس دفتر کارتان؛ لحن جواب گویی منشی تان؛ پیک موتوری‌تان و…

و ده‌ها و صد‌ها مورد دیگـر ی که به هر روشی به برندتان ربط دارد. همه و همه بایستی تداعی‌گر آن شخصیت باشد.اصول و ارزش برند سازی,روش انتخاب نام برای یک برند,برندسازی,انتخاب رنگ در برند سازی,پرسنال برندینگ,مزیت های برند سازی,بازسازی برند
گام ۳: برای برندتان چشم انداز تعریف بکنید
با دقت به اطلاعاتی که تا الان در دست دارید؛ نوبت آن رسیده که چشم انداز واضحی را برای خود و برندتان تعریف بکنید ؛ تا پتانسیل‌های موجود و پیش رویتان؛ معین و برنامه ریزی شود.
چه بازارهایی را هدف قرار داده‌اید؟

چه قدر از ایـن بازار سهم می‌خواهید؟

دوست دارید دربـار ه برند شما؛ چه کسانی.. چه بگویند؟

کدام جایزه‌ها را می‌خواهید بگیرید؟ در کدام جشنواره‌ها می‌خواهید پیروز شوید؟

چقدر درآمد و چقدر دارایی برای برندتان می‌خواهید؟

و…

گام ۴: مخاطبان خود را جذب بکنید
داشتن یک برنامه کامل و دقیق به تنهایی ضروری نیست؛ بایستی از ذهنیت و شخصیت خریداران و مشتریان؛ نیازها وعلایقشان باخبر شوید و با مشتریانی که هدف قرار داده‌اید؛ رابطه برقرار بکنید .
ببینید مشتریان‌تان کجا می باشند ؟ خودتان را نشان بدهید و به آن‌ها بگویید که برندی متعلق به آن‌ها می باشید ؛ همـان ی می باشید که سلیقه و علاقه و نیازشان می‌خواهد (اما واقعا ایـن طور باشید؛ مردم باهوش شده‌اند و گول زدن را تشخیص می‌دهند!!)
گام ۵: از ایـن ۵ پل عبور بکنید
برای برندسازی بایستی از ۵ پُل عبور بکنید :
آگاهی بخشی (Awareness): مردم را از بودنتان آگاه بکنید .

درک کردن (Comprehension): تمام آن شخصیتی را که برای برندتان تعریف کـرده ‌اید؛ تمام تعهدات‌تان؛ آن چه ارائه می‌دهید و… را به مشتری بفهمـان ید تا مشتری شما را کامل بشناسد.

اعتماد (Confidence): بعد از ایـن شناخته شدید؛ بایستی به شما اعتماد کنند و کالا یا خدمات برند شما را انتخاب کنند.

وابستگی (Affinity): چنانچه بعد از استفاده از کالا یا خدمات برندتان به شما وابسته شدند (مثل من که از هیچ برند دیگـر ی جز LG نمی توانم گجتی بخرم!) که دیگـر بسیار خوب است!

برای رساندن مشتریان به ایـن وهله می‌شود برنامه‌ای ریخت.

تداوم رابطه با مشتری (Continuous Connection): خود به خود که قرار نیست دستاوردهایتان را تا ابد حفظ بکنید ! برای تداوم رابطه با مشتریان‌تان و گسترش آن؛ برنامه‌ای داشته باشید.

با ما همراه باشید تا شما دوستان را با خصوصیات  مهم جهت انتخاب یک نام تجاری موفق بیشتر آشنا کنیم.همچنین در سری مقالات برند سازی به ۱۰ گام برتر جهت بازسازی برند میپردازیم.

www.edris-ac.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
x

شاید بپسندید

قیمت روز کنسول های بازی در ایران

قیمت روز کنسول های بازی در ایران همان طور که می دانید دو کمپانی مشهور ...

آشنایی با صنعت پزشکی

آشنایی با صنعت پزشکی صنعت در ایران و به طور کلی در جهان شامل چند ...

تبلیغات اینترنتی، تکمیل‌کننده ظرفیت‌های گسترده تبلیغات محیطی آوازه

تبلیغات اینترنتی، تکمیل‌کننده ظرفیت‌های گسترده تبلیغات محیطی آوازه     تبلیغات اینترنتی (آنلاین)، نسل جدیدی ...